Wij ontvangen jaarlijks een 230-tal anderstalige nieuwkomers tussen 12 en 18 jaar. Meestal hebben onze leerlingen geen voorkennis van het Nederlands of van het Vlaamse onderwijs. Wij stomen ze klaar voor hun vervolgtraject met een intensief taalbad en onze specifieke lesaanpak.

We geven leerlingen vanaf de start een warm onthaal en een thuisgevoel. Zo doorloopt elke leerling een starterstraject van 3 à 4 weken met de focus op onthaal, observatie en oriëntatie. Hierbij wordt elke nieuwe leerling grondig gescreend alvorens hij of zij in een geschikte klas terecht komt. Ook bij het verlaten van onze school, zorgen we voor een warme overdracht.

We werken in vaste klasteams met een klastitularis, co-teacher en een leerlingenbegeleider/vervolgschoolcoach. Zo kunnen ze elke leerling beter opvolgen in het leren, oriënteren en in zijn dagelijkse noden.

Focus op taal

De grootste focus ligt op het leren begrijpen, spreken en schrijven van de Nederlandse taal. In alle vakken is er aandacht voor taalverwerving en voor vaardigheden die nodig zijn in de volgende school. Denk aan werken met een computer, met Smartschool of leren plannen en organiseren.

Goed voelen

Onze leerlingen voelen zich snel thuis op onze school. Op onze groene en ruime speelplaats worden snel nieuwe vrienden gemaakt, ondanks de taalbarrière.
We kijken ook naar hoe een leerling beter kan leren en wat nodig is om zich goed te voelen. Zo zoeken we mee naar mogelijkheden in een sportclub, huiswerkbegeleiding of psycho-sociale ondersteuning.

Toekomstplannen

Vanaf de eerste dag hebben we oog voor ieders talenten en toekomstperspectieven. Via allerlei projecten ontdekken leerlingen hun talenten en interesses en leren ze de stad en lokale organisaties kennen. Ze maken ook kennis met verschillende studie- en jobmogelijkheden.

Wanneer ze klaar zijn voor een nieuwe school of een job, laten we ze niet zomaar los. We blijven je nog een tijd opvolgen.

Kozi: leerlingen samen in de gang

Onze troeven

• PUUR OKAN
  • Intense en warme aanvangsbegeleiding